Tips till er som vill komma igång med träning -och fixa det!

För en och en halv timme sedan låg jag i sängen och visste inte hur jag skulle orka kliva upp. -Nu har jag precis kommit hem efter 45 minuters springtur!
Hur gick nu detta till?
.
Med motivation och drivkraft klarar man allt. Jag anser att springning handlar inte bara om ork, utan snarare 50% ork och 50% självförtroende!
Jag har inte tränat hårt med springning sedan min period av undervikt, vilket är över ett år sedan. Sen dess har jag knappt tränat alls, förrän senaste 2-3 veckorna när jag försökt vara ute och gå en timme per dag.
.
Idag när jag vaknade sa pappa till mig "Idag har jag minnsan varit ute och sprungit 1,5 timme Olivia!"
Imponerad blev jag, men med tanke på att han under flera år varit ute och sprungit 3ggr/vecka ca 40 min per gång så var det väl bara en tidsfråga.
Självklart kunde jag ju inte låta mig själv vara mycket sämre och bestämde mig för att jag också skulle ge mig fan på en springrunda! (inte lika lång då..)
.
Jag tänkte nu att jag kunde dela med mig av några tips, som hjälper för mig när jag ska orka vara ute och träna!
.
1, Bestäm dig! -Ska du börja träna måste du vara bestämd med dig själv, hitta motivation till varför du ska börja träna. Hittar ju motivation så blir hela träningen till något som du VILL göra.
.
2, Sluta tänka så mycket! -Det spelar ingen roll hur du ser ut när du tränar, hur fort du springer eller hur högt du flåsar. Det är bara för din egen skull du gör detta, och tro mig.. Ingen annan bryr sig om hur du ser ut när du är ute och springer.. Du inbillar dig bara!
.
3, MUSIK!!! -Och då menar jag inte vilken musik som hellst.. Ladda mobilen/ipoden med riktig träningsmusik. Det triggar igång dig, och ger dig energi. (Delar med mig tips på låtar längre ner)
.
4, Bit ihop! -Det är jobbigt efter ett tag, när flåset kommit igång -sedan släpper det. Du kommer in i rytmen och andningen efter ett tag. (musiken är också ett bra redskap för att du inte ska tänka på andningen utan låter det falla in naturligt) När du närmar dig slutet blir det jobbigt igen, och det är just dom sista 100 metrarna du ska ligga i som mest. Har du klarat hela denna vägen klarar du tamefan sista biten också! ÖKA!!!!
.
5, Och till sist några småknep:
- Jag håller alltid nyckelknippan i enda handen, och mobilen i andra -genom att hålla i något slipper du hållet (mjälthugget som vi säger i norrland)
.
-Jag håller alltid blicken på marken, någon meter framför mig -Detta gör att man slipper se den långa sträckan man har kvar, utan istället upptäcker man plötsligt hur långt man kommit.
.
.
Tipsen på artister som jag tänkte dela med mig av är musik som käraste Alexander gett mig.
och tro mig, oavsett vilken musiksmak du har är det det här du ska satsa på under träning!
Yashin
The offspring
Coldplay
Foo fighters
Volbeat
Nomy
Dead by april
.
Lycka till, hoppas ni alla kommer igång med träningen nu -precis som jag.
Själv tänker jag satsa på att springa ca varannan dag. Och därefter köra några situps och armhävningar. -Och nej, jag satsar inte på någon beach 2012, utan på ett hälsosamt liv där jag så småning om kommer kunna klå pappa i framtiden!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0