Onsdag

Blev ingen praktik idag för min del... har 39 graders feber och fick mig verkligen inte upp ur sängen när klockan ringde, inte heller när pappa sa till mig tjugoelva gånger. Blä!
Sov till ca 11, och sedan låg jag kvar i sängen några timmar.
.
Vid 13 tiden fick jag ett sånt där ryck att jag var tvungen att baka... Familjen jag jobbade hos igår hade bakat sockerkaka, och jag som egentligen inte tycker om sockerkaka (just för att det så tråkigt och vanligt) blev supersigen på att själv baka detta.. Det smakade ju så otroligt gott!
Såå, jag plockade fram massor av ingredienser och slog upp ett recept på nätet "saftig sockerkaka". Sedan drog det igång, jag bakade, stökade ner och smakade av samtidigt som jag hade Matte igång på skype och förklarade alla ingredienserna för honom på engelska. Hur bra träning är inte det??
.
Jag har ett minne från när min mamma och pappa bodde ihop. Då hade mina systrar bakat en sockerkaka en kväll, och när kakan var klar minns jag att de "smorde in" den med något.. Smör kanske? När den fortf var varm, och jag minns att det var den mest saftiga och godaste sockerkakan jag någonsin smakat. Ojoj, det är ett minne jag aldrig glömmer.
Så om nu tex du Sussi skulle komma ihåg detta kan du väl meddela mig vad det var ni hedde på kakan? Vore bussigt:)
.
Jag bjuder självklart också nu på receptet jag använde mig av.
3 ägg
3,5 dl socker
100 g smält smör
1 dl mjölk
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker (jag tog snarare 4 msk vaniljsocker..oops!)
Rivet skal av en citron (jag pressade ner citronsaft ist..)
En nypa salt
.
Blanda ägg + socker och rör om ordentligt.
Tillsätt mjölk + smör
Blanda de torra ingredienserna och rör försiktigt ner i smeten
Smöra en form och stoppa i mitten av ugnen ca 35 min på 175 grader.
Jag sket i ovanstående och rörde bara ihop alla ingredienser samtidigt.. gick lika bra och sparade både på disk och tid! Perfekt!

Kommentarer
Postat av: Sussi

Hej Syster! Jag kan inte med säkerhet säga vad det var vi smorde på kakan men om jag ska gissa så var det kanske vad jag kallar en Sverigekaka. Vars namnet kommer ifrån har jag ingen aning för med Sverige som land tycker jag inte att kakan har mycket med att göra. Tror den kallas för en massa olika namn men det enda jag minns är just Sverigekaka. Blandningen man smörjer ovanpå den gräddade kakan eller i mitten (verkar som att alla gör olika) är smör & vanlijsocker & ibland florsocker. Googla på Sverigekaka så kommer du att hitta en massa recept. Det är bara att testa dig fram. Lite roligare än en vanlig sockerkaka. KRAM

2012-02-01 @ 23:04:14
Postat av: Oscar

Jag minns det också, den var GRYM!

2012-02-02 @ 09:44:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0